Massasje - Apexklinikken

Massasje øker blodsirkulasjonen, som har en nøkkelrolle for alle kroppens funksjoner. Cellene får økt tilgang til næring, oksygen og hormoner, og avfallstoffene sirkuleres fortere ut av kroppen. Massasje påvirker det autonome nervesystemet, og det er spesielt "lykke"-hormonet Oxytocin som frisettes. Muskelmassasje gjør musklene smidige og mer elastiske, og lymfesirkulasjonen økes.

Klassisk massasje

Behagelig, avspennende massasje for hele kroppen - et godt friskvern! Varierende grep og teknikker som er kraftfulle samtidig som de virker behagelig og avspennende. Klassisk massasje styrker immunforsvaret. De som får regelsmessig massasje blir ikke like ofte syke som andre, og mennesker med vanskelige kroniske sykdommer kan håndtere sine symptomer bedre, selv om massasjen i disse tilfeller ikke helbreder sykdommen i seg selv.

Professor Kerstin Uvnäs-Moberg , en velkjent svensk hormonforsker, har forsket på effekten av frisettelse av Oxytocin ved massasje. Oxytocin gir ro, lavere blodtrykk og reduserer stress (kortisolnivået senkes). Studiene viser at økt mengde Oxytocin påvirker viktige funksjoner i indre organer og forandrer våre følelser på en slik måte at vi blir mindre aggressive og får en følelse av avslapping og metthet. Blodtrykket og pulsen synker samtidig og vi tolerer smerte bedre.*

Idrettsmassasje

Behagelig massasje for hele kroppen eller prefererte områder etter utøverens ønske og behov. Perfekt som avspenning for ømme og såre muskler etter hard trening som fremmer restitusjonen. Varierende grep og teknikker som er kraftfulle samtidig som de virker behagelig og avspennende.

Nakke/rygg massasje

Massasje designet for å fjerne uønskede spenninger i nakke og rygg som smerte og ubehag. Bruk av triggerpunktbehandling og forskjellige avspenningsteknikker kombinert med dypvevsbehandling.

- Skrevet av Kari G. Backsæther - Friskvernkonsulent og massør - 08.05.2012

* Massasjekompendium, 2004 av Hans Axelson, Axelsons Body Work School