Naprapat

Naprapati innebærer å diagnostisere, behandle og rehabilitere smertetilstander og funksjonelle problemer i ledd og muskler. Behandlingen bygger på ortopedisk medisin kombinert med god kunnskap om bevegelsesapparatets oppbygning og funksjon. Denne tanken ligger til grunn for naprapatien og kan betegnes som selve kjernen. Ordet naprapati betyr å korrigere årsak til lidelse.

Naprapatene gir helsefremmende og effektiv manuellbehandling av muskel- og leddplager. Naprapatene er i stor grad engasjert i klinisk arbeid med direkte pasientbehandling, og er selvstendige i diagnostikk, undersøkelse, behandling og forebygging av biomekaniske feilfunksjoner og smertetilstander i muskel- og leddsystemet

I Norge, Sverige og Finland finnes det drøyt 1700 yrkesaktive naprapater. I dag er det over 400 naprapater i Norge.

Ved å kombinere ulike behandlingstekninkker  vil en behandling hos naprapat redusere muskelsmerter og dårlig bevegelse.

Behandling av idrettskader og forbygging innenfor idrettsmiljøer er også et viktig arbeidsomeråde for naprapatene. Flere idrettsforeninger, klubber og lag er tilknyttet eller benytter naprapater til behandling og forbyggende tiltak, med godt resultat.

Behandlingsmetoder

Artikulering er en behandlingsmetode som brukes for å øke bevegeligheten i ledd.

Ergonomisk rådgivning både hva gjelder fritid og arbeidsplass.

Hjemmeøvelser/trening gir naprapaten til sine pasienter både for å forebygge og rehabilitere.

Manipulasjon er en teknikk der man med ulike behandlingsgrep normaliserer bevegeligheten og funksjonen i ulike ledd. Her bruker naprapaten veldig spesifikke grep, som utføres med høy hastighet, men med så liten kraft som mulig.

Massasje av muskler og bindevev for å myke opp vevet, minske muskelspenning og øke gjennomblødningen.

Mobilisering er en form for veldig spesifikk og leddnær tøyning som brukes for å normalisere bevegeligheten mellom ledd.

Muskeltøyning for å senke muskelspenning og øke fleksibiliteten.

Triggerpunktsbehandling for å minske en viss type smerteutstråling. De spente muskelstrengene behandles med flere ulike metoder for å senke muskelspenning.

Kilde: www.naprapat.org

Taushetsplikt | Avbestillingsregler