Osteopati:

Osteopati er et relativt nytt behandlingstilbud i Norge, og bygger på medisinske fag som anatomi, fysiologi, biomekanikk og patologi. Osteopatien oppstod i USA på 1800–tallet, grunnlagt av Andrew Taylor Still, og regnes som en av de eldste manuelle behandlingsformene.

Osteopatisk behandling stimulerer kroppens evne til å helbrede seg selv gjennom fysisk behandling av hele kroppen ved smerter og plager. Osteopati er forebyggende og virker som akutt og rehabiliterende behandling.

Ved den osteopatiske undersøkelsen letes det etter dysfunksjoner i muskelskjelettsystem og kroppens bindevevsnettverk som kan forklare pasientens plager.

De fleste pasientene kommer til osteopatisk behandling med smerter og plager fra muskel/skjelettappartet. Lokalisasjonen hvor pasienten oppgir å ha smerter og plager blir undersøkt, i tillegg blir andre områder i kroppen som anatomisk kan forklare pasientens plager, undersøkt.

Spesielt for undersøkelsen hos osteopaten er at den også omfatter kroppens bindevevsnettverk. Bindevevet omslutter alle strukturer i kroppen (muskler, ledd, knokler, indre organer, dekker kroppens hulrom), danner glideflater mellom strukturene, overfører biomekaniske krefter og har med seg blodårer, lymfe og nerver. Undersøkelsen i bindevevsnettverket kan avdekke restriksjoner som ved osteopatisk behandling kan gi pasienten reduserte smerter og plager i muskelskjelettapparatet.

For mer informasjon, gå inn på www.osteopati.org

Taushetsplikt | Avbestillingsregler