Få mest mulig ut av treningen

 

Uansett om du er toppidrettsutøver eller mosjonist, er det viktig å vite hva som skjer med kroppen når du trener. Med Fitmate O2-testing, får du som utøver konkrete svar på hvordan du ligger an formmessig og hvilken intensitet kroppen din tåler over lengre tid.

 

 

Testing av maksimalt oksygenopptak (VO2maks)

Maksimalt oksygenopptak er det mest brukte målet på aerob utholdenhetskapasitet og er den største mengden oksygen kroppen klarer å ta opp per minutt under maksimal anstrengelse. Størrelsen på energiomsetningen relateres til den enkeltes kroppsvekt og uttrykkes i ml/kg/min.

 

VO2maks er en viktig parameter i de aller fleste idretter, men det er viktig å presisere at en slik test ikke bare er nyttig for toppidrettsutøvere. Uansett målsetting er denne testen nyttig for deg som ønsker god informasjon om din fysiske form og hjelp til vurdering av progresjon i treningen du legger ned.

 

 

Testprotokoller:

Vi tilbyr testing på både tredemølle og sykkel. Du står fritt til å velge, men de fleste oppnår høyere verdier ved løp. Langrennsløpere, triatleter og løpere velger som regel tredemølle, mens syklister velger sykkel.

 

 

Løp

Helningsvinkelen på tredemøllen bestemmes av idrettsgren og personlige ønsker og er den samme gjennom hele testen.

 

1,5 % friidrett og triathlon

5 % friidrett, ballspill og ”diverse”.

10,5 % de fleste skigrener og orientering.

 

15 minutter kontrollert oppvarming etterfølges av tilvenning til måleutstyr. Selve testen gjennomføres som en trappetest, det vil si at belastningen økes gradvis med 1 km/t hvert minutt, evt ½ km/t på slutten. Utgangshastigheten vurderes og bestemmes i samråd med testansvarlig. Arbeidets varighet ligger normalt mellom 4 og 10 minutter hvor siste belastningstrinn holdes i minimum ett minutt for nøyaktige målinger. Du vil få informasjon om målte verdier underveis og motiveres til å holde på til utmattelse. VO2maks og hjertefrekvens måles kontinuerlig gjennom hele testen. Avslutningsvis gjennomgås testen sammen med testansvarlig og du får med deg en utskrift av målingene.

 

 

Sykkel

15 minutter kontrollert oppvarming etterfølges av tilvenning til måleutstyr. Tråkkfrekvensen er valgfri (normalt over 90 rpm). Selve testen gjennomføres som en trappetest, det vil si at belastningen økes gradvis med 20 watt (kvinner) og 25 watt (menn) hvert ½ minutt. Utgangsbelastningen ved vurderes og bestemmes i samråd med testansvarlig. Arbeidets varighet ligger normalt mellom 4 og 10 minutter hvor siste belastningstrinn holdes i minimum ett minutt for nøyaktige målinger. Du vil få informasjon om målte verdier underveis og motiveres til å holde på til utmattelse. VO2maks og hjertefrekvens måles kontinuerlig gjennom hele testen. Avslutningsvis gjennomgås testen sammen med testansvarlig og du får med deg en utskrift av målingene.

 

 

Forberedelser til test:

For best mulig resultat ber vi deg om å stille forberedt og godt restituert på testdagen, hvilket betyr ingen trening tidligere på dagen og kun lett trening dagen før. Sørg for at du har spist og drukket godt i timene før testen og vi anbefaler et karbohydratrikt måltid 1-2 timer før test. Det kan være lurt å notere seg treningen dagene i forkant, måltider og utstyret du bruker på testdagen dersom du ønsker en retest senere.

 

 

Resting metabolic rate / Resting Energy Expenditure

Fitmate RMR / REE tester din hvilemetabolisme, og hjelper deg med bl.a å beregne ditt daglige kaloribehov. Finn ut nøyaktig hvor mange kalorier du forbrenner hver dag, og om stoffskiftet ditt er normalt. En enkel 15 minutters test kan beregne hvor mye energi du trenger for å vinne eller tape vekt, og samtidig holde forbrenningen oppe. Fitmate har en innebygd applikasjon for å utvikle et individuelt vektkontrollprogram.

 

 

Laktatprofil test

Ved å teste din laktatprofil finner du din anaerobe terskel, det vil si den høyeste belastningen der det er full likevekt mellom produksjon og eliminasjon av melkesyre. Laktatverdiene ved ulike belastninger brukes for å beregne de ulike intensitetsnivåene for trening (lav-, moderat- og høy intensitet), og for å kvalitetssikre treningen.

 

Les mer om laktatprofil testen her

 

 

 

Taushetsplikt | Avbestillingsregler

©2013 Apexklinikken Terapisenter