Hvilket ansvar har arbeidsgiver i forhold til stress på arbeidsplassen?
Arbeidstilsynet hevder at arbeidsrettet stress ofte skyldes problemer på virksomhetsnivå, og derfor må håndteres på dette nivået.
Del denne artikkelen
Årsakene til arbeidsrelatert stress skyldes ofte måten arbeidet er organisert og tilrettelagt på, og hvordan arbeidsoppgavene er fordelt. De er helt klare på at det er arbeidsgivers ansvar å legge til rette for en stressfri arbeidsdag:
«Stress må ikke gjøres til et individuelt problem hos arbeidstakeren. Ingen mennesker er helt like, og vi har ulike forutsetninger for å håndtere egen arbeidssituasjon».
Hva sier arbeidsmiljøloven?
Arbeidsmiljøloven stiller et generelt krav til at arbeidet skal organiseres og tilrettelegges slik at det tas hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger.
Arbeidsrelatert stress kan vurderes og forebygges på den samme systematiske måten som benyttes for andre helse-, miljø- og sikkerhetsrisikoer på arbeidsplassen.
Arbeidsmiljøloven krever at arbeidsgiver kartlegger potensielle kilder til stress i arbeidet, risikovurderer disse og gjør tiltak for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Loven krever også at arbeidstakerne skal medvirke i dette arbeidet.
Høye forventingskrav
Arbeidstakere opplever stress når det stilles større krav og forventninger i jobben enn det de er i stand til å takle, mestre eller kontrollere. Arbeidstakere som opplever stress over lengre tid kan utvikle alvorlige fysiske og psykiske helseproblemer.
Ulike faktorer i arbeidsforholdet kan innebære en risiko og være opphav til arbeidsrelatert stress. Dette kan blant annet være:
• for lange arbeidsdager over tid
• ubalanse mellom oppgaver og ressurser, ved for eksempel for stor arbeidsbelastning, for høy jobbintensitet eller for korte tidsfrister
• motstridende krav
• mangel på tydelighet med hensyn til arbeidstakerens rolle
• ineffektiv kommunikasjon
• organisatoriske endringer, særlig dersom de håndteres på en dårlig måte
Andre risikofaktorer er at arbeidsrelatert stress også kan oppstå som følge av problemer i relasjonene med andre.
Hvorfor er det viktig å forebygge arbeidsrelatert stress?
Det organisatoriske og det psykososiale arbeidsmiljøet har stor betydning for arbeidstakernes helse og velferd. I tillegg til konsekvenser for den enkelte arbeidstaker, kan det få konsekvenser for både virksomheten og for samfunnet som helhet.
God forebygging og håndtering av arbeidsrelatert stress vil for det første føre til at arbeidstakerne ikke blir syke som følge av arbeidsrelatert stress, og vil altså kunne gi lavere sykefravær og kostnader knyttet til dette. For det andre vil det føre til engasjement, bidra til et godt arbeidsmiljø og øke produktiviteten.
Regelverk
Krav til internkontroll i arbeidsmiljøloven § 3-1
Generelle krav til arbeidsmiljøet i arbeidsmiljøloven § 4-1
Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling i arbeidsmiljøloven § 4-2
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, §§ 10-1 og 10-8
Forskrift om utførelse av arbeid, kap. 23-1
Krav til internkontroll i arbeidsmiljøloven § 3-1
Generelle krav til arbeidsmiljøet i arbeidsmiljøloven § 4-1
Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling i arbeidsmiljøloven § 4-2
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, §§ 10-1 og 10-8