Skip to content

Søvntips

Stress er hovedårsaken til dårlig søvn, og dårlig søvn gir mer stress. Apexklinikken gir deg tipsene for å snu den dårlige spiralen!

Del denne artikkelen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Stress

Ha et balansert aktivitetsnivå og god kontakt med pusten i løpet av dagen. Søk hjelp hvis du trenger å minske stressnivået i kroppen.

Trening

Tren regelmessig (øker opptaket av tryptofan som produserer seratonin og melatonin). Unngå hard trening 3 timer før du skal sove.

Dagslys

Sørg for å være ute i dagslys hver dag.

Mat og drikke

Spis proteinrik mat som inneholder tryptofan (fjærkre, fisk, ost, egg). Unngå sterk eller fet mat sent. Innta minst mulig sukker, kaffe og energidrikk i løpet av dagen, ikke drikk kaffe 6 timer før leggetid. Alkohol kan gjøre det enklere og sovne, men søvnen blir urolig.

Litt karbohydrater på kvelden kan være bra, for eksempel en banan eller kirsebær. Kamomillete eller grønn te (inneholder L-teanin) virker beroligende.

Avslutt dagen rolig

Legg deg tidlig, vi trenger 7-8 timers søvn. Gjør deg ferdig med dagen. Ha en stille, rolig prat om dagens gjøremål – gjerne med refleksjoner. Skriv en mind dump (liste over oppgaver som føres over til neste dag) og takknemlighetsbok. Demp belysningen, spesielt på badet. Et varmt bad er beroligende.

Skjermbruk

Unngå skjerm, TV, iPad, PC, mobil 1-1/2time før legging – det blå lyset fra skjermen aktiverer pinjalkjertelen. Må du jobbe sent, last ned programmet f.lux som omdanner det blå lyset. Sett på automatisk nattlys på mobilen (Ipad).

Soverommet

Ha soverommet kjølig (ca 18 grader), mørkt og stille. Unngå å bruke soverommet til annet enn å sove (og ha sex). Ta på egne, myke klær. Sengen må være god, og sengetøyet rent. Lavendel er beroligende, bruk det gjerne som tøymykner eller i annen duftform.

Body scanning

Ta en body scanning (eller en annen avspenningsøvelse eller meditasjon).

Hvis du våkner på natten. Ta imot det at du våkner på en åpen, ikke-dømmende måte. Ha fokus på venstre tå eller pusten, alternativt telle sauer, fokus på gangetabellen osv . Hvis mange tanker om ting som skal gjøres: Skriv det opp på et ark. Hvis dette ikke hjelper kan du lese en bok. Ikke se på mobilen! Hvis du må på toalettet, ikke skru på lyset eller se på klokka.

Stå opp på samme tid hver dag.

Del denne artikkelen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Be om vårt nyhetsbrev

Motta nyttige tips og tilbud