Skip to content

Stressfri koronajul

Mange drømmer om en rolig, magisk advent og jul. Allikevel er stressnivået i desember ofte høyere enn resten av året. I år har vi i tillegg den usikre pandemien å forholde oss til. Julen kan bli mindre stressende med enkle grep!

Del denne artikkelen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
stressfri jul - Apexklinikken

Julen er full av tradisjoner, alt skal være som det alltid har vært og det er mange å ta hensyn til. Vi trenger julen på mange måter når vi er i årets mørkeste tid, men hvordan kan vi møte denne tiden på en måte som gjør at vi klarer å kjenne på magi og glede, selv i pandemien? Helsecoach og mindfulness instruktør Kari Dahl Gullikstad gir deg tipsene.

Aksepter situasjonen

Alle er lei pandemien, men desto raskere vi klarer å akseptere situasjonen som vi ikke kan gjøre noe med, jo mindre stress blir det. Nå har regjeringen kommet med påbud og anbefalinger for 4 uker (med vurdering etter 2) og det er bare å forholde seg til det. Det kan komme endringer i planlagte julearrangement på grunn av avlysing og i forhold til hvem som kan delta. Det blir muligens ikke som vi hadde ønsket og forventet, men kanskje kommer det noe annet istedenfor som også kan være bra, om ikke bedre.

Pauser og tilstedeværelse

Pandemien er en stressende situasjon, da trenger vi å gjøre ting roligere og legge inn flere pauser enn ellers. Desto færre ting som skal gjøres, jo lettere er det å være tilstede i det vi prioriterer. Skal du ha selskap legg lista lavt, det betyr mye mer både for gjestene og deg selv om du er avslappet og koser deg enn hvilke servietter som er på bordet. Pandemien tvinger oss til å være mindre sosiale, benytt anledningen til stille alenestunder.

Gode tradisjoner

Tradisjoner er bare gode hvis vi fremdeles har glede av dem. Desember er en tid hvor alt for mange er på autopilot, og ikke kjenner etter hva vi har LYST til. Hvordan vil du ha DIN førjulstid og jul? Kjenn etter og ta styringa! MÅ og BØR er fyord som dreper kraft og glede. Spør deg selv: Hvorfor gjør jeg dette? Er det fordi du VIL, eller er det bare fordi du alltid har gjort det? Kanskje dette er julen for å starte med nye, bedre tradisjoner.

Julegaver

Å ha mange å kjøpe gaver til og ha store ambisjoner om hvor perfekte gavene skal være, trigger stressresponsen. Kutt ned antallet og gjør det enkelt. Hva med å kjøpe bøker til alle på nettet, levert på døra? Gjøre noe sammen istedenfor å gi hverandre gaver? Eller innføre at alle tar med en gave til julaften og ha gaveleken?

Meningsfylt

Mange ungdommer går foran med et godt eksempel. Sjelden har jeg hørt så mange som sier at de ikke har behov for noe (og de samtidig ikke har all verden). Det er så flott å se en ønskeliste hvor det står ‘en brukt bok som har betydd mye for deg’, ‘en middag til de som trenger det’, ‘en kino sammen med deg’. Når vi gjør noe meningsfylt, trigges de gode hormonene våre.

Prioriter de små og nære samlingene

De fleste ‘ lykkeundersøkelsene’ er enig i en ting: gode relasjoner gjør oss godt. Kanskje denne julen, med fokus på å begrense antall nærkontakter, kan være starten på å prioritere de små og nære sosiale samlingene? Det er ikke hva vi gjør, men HVORDAN vi gjør det som gjør en forskjell. Det er så lett å bli bitt av ‘krysse av’-syken, spesielt i forhold til barna. Barn forholder seg ikke til tid, de har godt av å få surre litt rundt og få kjent på hva de har behov og lyst til, også i desember. Hva med å ha en stille stund sammen hver dag, gjerne med stearinlys og litt rolig musikk eller høytopplesing? Det påvirker de gode hormonene våre på en bedre måte enn å stimulere til gavekalendere og materialisme som gjør oss urolige fordi vi stadig vil ha mer…

 

God stressfri koronajul!

Del denne artikkelen
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Be om vårt nyhetsbrev

Motta nyttige tips og tilbud