Håkon Morken
Fysioterapeut | Ultralyd

Håkon Morken

Er du løper, men hindres av skade, er det meg du skal gå til. Det gjelder også andre typer idretter. Jeg kan også ta løpsanalyse og tester som Vo2max og laktatprofil. Jeg jobber også med tilpassede såler.

Ring eller bestill time hos meg uten henvisning

Behandling tilpasses dine behov, mål og forutsetninger

De vanligste plagene jeg jobber med

Er du løper, men hindres av skade, er Håkon fysioterapeuten du skal gå til. Håkon har i mange år vært en av Norges beste sprintere, og har blant annet deltakelse i EM å vise til. I tillegg har han jobbet som løpeinstruktør for både bedrifter og privatpersoner, og ønsker du å bli en bedre løper er dette noe han kan hjelpe deg med. Han kan bistå med løpsanalyse og testing av ditt maksimale oksygenopptak, og han hjelper deg med å sette opp et treningsprogram.

De vanligste diagnosene i legg er beinhinnebetennelse, akillestendinopati og rastløse ben. I fot finner vi plantar fascitt, hallux valgus og artrose i fotens små ledd. Vi skiller mellom akutte plager og overbelastning. Diagnose stilles med Ultralyd, og behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om fot- og leggsmerter

Akutte skader, belastningskader eller mal-alignment skader. Eksempler på belastningskader: Jumpers knee, runners knee, gåsefot syndrom”, PFPS, condromalasia patella, Osgood-Schlatters, bakers cyste, brusk skader, artrose, artritt, og bursitt. Diagnose stilles med Ultralyd, og behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om kneplager.

De vanligste skadene og plagene vi ser fra hofteregionen er muskelsmerter, hofteartrose og hofteleddsartritt, slimposebetennelse, muskelstrekker, senebetennelser i hofte, lår, mage eller lysk. Bekkenplager er spesielt forbundet med graviditet. Undersøkelse og behandling for bekkenplager gis av kiropraktor.

Undersøkelse og behandling av hofteplager gjøres hos naprapat, manuellterapeut, osteopat, kiropraktor eller fysioterapeut. Det benyttes gjerne ultralyd i diagnostiseringen.

Les mer om hofte- og bekkenplager

De fleste ryggplager er ufarlige. Ubehaget kan være lokalisert i korsryggen, brystryggen mellom skulderbladene, brystkassen eller ribbene. Ryggplager, spesielt akutte plager, kan behandles hos kiropraktor eller manuell terapeut som kan henvise til MR, ev. naprapat, osteopat eller fysioterapeut. Vi setter også ev rygginjeksjoner.

Les mer om ryggsmerter

Alle traumatiske hånd- og fingerskader vurderes på legevakt for å utelukke brudd, totale senerupturer og feilstillinger i ledd. Akutte skader som innebærer mindre traumer kan være rene forstuvninger av fingre og skader på fingrenes leddkapsler, leddbånd og ligamenter. Disse kan diagnostiseres og behandles her

Les mer om hånd- og fingerskader.

De aller fleste alburelaterte plager er knyttet opp mot overbelastning av muskel-/seneapparatet.
Diagnose settes ved kliniske undersøkelser supplert med ultralyd. Behandling for symptomreduksjon er øvelser, trykkbølge eller injeksjon. Det er deretter viktig med opptreningsprogram for å få tilbake tidligere styrke og funksjon.

Les mer om albuplager.

Smerter lokalisert til selve skulderen og nærområdet rundt. Det er mange diagnoser: Frozen shoulder, artrose,  kalkbursitt, rotatorcuff relatert smerte, slimposebetennelse, AC-ledds problematikk, instabil skulder, labrum- og bicepsproblematikk og TOS.
Diagnose stilles ved klinisk undersøkelse og ultralyd. Behandling er opptrening, trykkbølge og injeksjon

Les mer om skuldersmerter

Nakken spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet vårt, og et intrikat samspill mellom ledd, muskulatur, leddbånd og nervesystem er nødvendig for å bevare god funksjon og bevegelighet i nakken. Nakkesmerter kan oppstå i en eller flere av disse, men kan også henge sammen med plager i øvre del av rygg eller skuldre. Klinisk undersøkelse og behandling utføres hos kiropraktor, manuellterapeut, osteopat, naprapat eller fysioterapeut.

Les mer om nakkesmerter

Super Sole

Smerter eller ubehag i føttene, knærne eller hoftene kan ha sitt utspring i fotstillingen din, og kanskje er det et par innleggssåler som skal til for å få ting til å roe seg.

Håkon lager innleggssåler –  SuperSole, og kan avgjøre om dette er noe du trenger som et supplement i behandlingen, enten for å optimalisere funksjon eller for å bli kvitt smerter. Ta med de skoene du skal bruke sålen i, sålen blir laget i løpet av timen.

Hos meg møter du en personlig engasjert terapeut

Når du møter Håkon, vil han etter beste evne sette seg inn i din situasjon. Ut ifra din historie, dine forventninger og mål, samt en grundig funksjonsundersøkelse, vil han sammen med deg sette opp en behandlingsplan.

Håkon er fysioterapeut og tok sin utdannelse ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og har erfaring fra blant annet nevrologisk og nevrokirurgisk avdeling ved Rikshospitalet.

Han jobber med alle muskel- og skjelettplager, og bruker ultralyd i undersøkelsen. Han kan du også bestille time til hvis du vil ha en Personlig Trener.

2019 – d.d.: Fysioterapeut, Apexklinikken, Helsfyr
2018 – 2019: Fysioterapeut i turnus, Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet
2018 – 2018: Personlig trener og massør, SiO Athletica, Domus
2017 – 2019: Personlig trener og løpeinstruktør, Studio Fysio, Oslo