Håkon Morken
Fysioterapeut | Ultralyd

Håkon Morken

Jeg er en fysioterapeut med stor interesse for trening og aktive tiltak i behandlingen. Som tidligere sprinter på landslagsnivå besitter jeg for øvrig unik kompetanse innen løping og rehabilitering av løpeskader. Jeg kan i tillegg hjelpe deg optimalisere treningen slik at du blir en bedre løper!

Ring eller bestill time hos meg uten henvisning

Behandling tilpasses dine behov, mål og forutsetninger

De vanligste plagene jeg jobber med

Er du løper, men hindres av skade, er Håkon fysioterapeuten du skal gå til. Håkon har i mange år vært en av Norges beste sprintere, og har blant annet deltakelse i EM å vise til. I tillegg har han jobbet som løpeinstruktør for både bedrifter og privatpersoner, og ønsker du å bli en bedre løper er dette noe han kan hjelpe deg med. Han kan bistå med løpsanalyse og testing av ditt maksimale oksygenopptak, og han hjelper deg med å sette opp et treningsprogram.

De vanligste diagnosene i legg er beinhinnebetennelse, akillestendinopati og rastløse ben. I fot finner vi plantar fascitt, hallux valgus og artrose i fotens små ledd. Vi skiller mellom akutte plager og overbelastning. Diagnose stilles med Ultralyd, og behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om fot- og leggsmerter

Akutte skader, belastningskader eller mal-alignment skader. Eksempler på belastningskader: Jumpers knee, runners knee, gåsefot syndrom”, PFPS, condromalasia patella, Osgood-Schlatters, bakers cyste, brusk skader, artrose, artritt, og bursitt. Diagnose stilles med Ultralyd, og behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om kneplager.

De vanligste skadene og plagene vi ser fra hofteregionen er muskelsmerter, hofteartrose og hofteleddsartritt, slimposebetennelse, muskelstrekker, senebetennelser i hofte, lår, mage eller lysk. Bekkenplager er spesielt forbundet med graviditet. Undersøkelse og behandling for bekkenplager gis av kiropraktor.

Undersøkelse og behandling av hofteplager gjøres hos naprapat, manuellterapeut, osteopat, kiropraktor eller fysioterapeut. Det benyttes gjerne ultralyd i diagnostiseringen.

Les mer om hofte- og bekkenplager

De fleste ryggplager er ufarlige. Ubehaget kan være lokalisert i korsryggen, brystryggen mellom skulderbladene, brystkassen eller ribbene. Ryggplager, spesielt akutte plager, kan behandles hos kiropraktor eller manuell terapeut som kan henvise til MR, ev. naprapat, osteopat eller fysioterapeut. Vi setter også ev rygginjeksjoner.

Les mer om ryggsmerter

Alle traumatiske hånd- og fingerskader vurderes på legevakt for å utelukke brudd, totale senerupturer og feilstillinger i ledd. Akutte skader som innebærer mindre traumer kan være rene forstuvninger av fingre og skader på fingrenes leddkapsler, leddbånd og ligamenter. Disse kan diagnostiseres og behandles her

Les mer om hånd- og fingerskader.

De aller fleste alburelaterte plager er knyttet opp mot overbelastning av muskel-/seneapparatet.
Diagnose settes ved kliniske undersøkelser supplert med ultralyd. Behandling for symptomreduksjon er øvelser, trykkbølge eller injeksjon. Det er deretter viktig med opptreningsprogram for å få tilbake tidligere styrke og funksjon.

Les mer om albuplager.

Smerter lokalisert til selve skulderen og nærområdet rundt. Det er mange diagnoser: Frozen shoulder, artrose,  kalkbursitt, rotatorcuff relatert smerte, slimposebetennelse, AC-ledds problematikk, instabil skulder, labrum- og bicepsproblematikk og TOS.
Diagnose stilles ved klinisk undersøkelse og ultralyd. Behandling er opptrening, trykkbølge og injeksjon

Les mer om skuldersmerter

Nakken spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet vårt, og et intrikat samspill mellom ledd, muskulatur, leddbånd og nervesystem er nødvendig for å bevare god funksjon og bevegelighet i nakken. Nakkesmerter kan oppstå i en eller flere av disse, men kan også henge sammen med plager i øvre del av rygg eller skuldre. Klinisk undersøkelse og behandling utføres hos kiropraktor, manuellterapeut, osteopat, naprapat eller fysioterapeut.

Les mer om nakkesmerter

Super Sole

Smerter eller ubehag i føttene, knærne eller hoftene kan ha sitt utspring i fotstillingen din, og kanskje er det et par innleggssåler som skal til for å få ting til å roe seg.

Håkon lager innleggssåler –  SuperSole, og kan avgjøre om dette er noe du trenger som et supplement i behandlingen, enten for å optimalisere funksjon eller for å bli kvitt smerter. Ta med de skoene du skal bruke sålen i, sålen blir laget i løpet av timen.

Hos meg møter du en personlig engasjert terapeut

Håkon er fysioterapeut og tok sin utdannelse her i Oslo. Han jobber med alle typer muskel- og
skjelettplager, og har blant annet erfaring fra treningssenter og sykehus. Han er ofte på oppdrag
for ulike friidrettsklubber på mesterskap, og er god på rehabilitering av løpeskader.
Når du møter Håkon vil han etter beste evne sette seg inn i din situasjon. Du får god tid til å
fortelle om plagen din, og etter en grundig undersøkelse vil han sette opp en plan basert på dine
forutsetninger og mål. Ved behov benytter han ultralyd for å bedre kunne kartlegge omfanget av
skaden din.

Gjennom sin karriere som sprinter har han tilegnet seg unik erfaring når det kommer til
løpsrelaterte skader – spesielt skader i fot, akilles, knær, lår og hofter. Belastningsstyring er et
særdeles viktig prinsipp i behandlingen av disse, og Håkon hjelper deg forstå hvilke endringer og
tiltak som må til for å bli kvitt plagene – ofte uten at du trenger å slutte med løpingen!
Ved Apexklinikken jobber Håkon i tillegg som personlig trener, og han utfører løpsanalyser og test
av maksimalt oksygenopptak. Han tilpasser også dynamiske innleggssåler, og er dette noe du
kunne tenke deg, finner du mer om vårt såletilbud her.

2019 – d.d.: Fysioterapeut på Apexklinikken.
2019 – d.d.: Fysioterapeut på oppdrag for bl.a. Innlandet friidrettskrets og Gular friidrett.
2020 – 2020: Fysioterapeut på Fjellgata fysioterapi.
2019 – 2019: Fysioterapeut på Abildsø Fysio- & Manuellterapi.
2018 – 2018: Personlig trener på Domus SiO Athletica.
2017 – 2019: Personlig trener og instruktør på StudioFysio.
2018 – 2019: Turnusfysioterapeut på Rikshospitalet ved nevrologisk og nevrokirurgisk avdeling.
2017 – 2018: Turnusfysioterapeut i bydel Ullern.

2014 – 2017: Bachelor i fysioterapi, Høgskolen i Oslo og Akershus
2013 – 2014: Årsstudium i idrett & samfunn, Norges idrettshøgskole
2009 – 2012: Gausdal videregående skole – Pierre de Coubertin, idrettsfag

Ultralyd