Iselin Caroline Kirkaune | Apexklinikken
Fysioterapeut - Kvinnehelseteam

Iselin Caroline Kirkaune

Jeg er opptatt av at alle mennesker er forskjellig og at alle smerter oppleves ulikt. Jeg tar imot alle typer pasienter, og har fordypet meg i kvinnehelse.

Ring eller bestill time hos meg uten henvisning

Behandling tilpasses dine behov, mål og forutsetninger

De vanligste plagene jeg jobber med

Apexklinikken | Personlig trener

Iselin har fordypet seg i kvinnehelse og jobber med bekken- og bekkenbunnsplager, inkontinensproblematikk, fødselskader og trening for gravide. Hun er Personlig Trener, kostholdsveilederAktivA-terapeut og jobber med tilpasning av såler.

De aller fleste alburelaterte plager er knyttet opp mot overbelastning av muskel-/seneapparatet. Behandling for symptomreduksjon er øvelser, trykkbølge eller injeksjon. Det er deretter viktig med opptreningsprogram for å få tilbake tidligere styrke og funksjon.

Les mer om albuplager.

Vi har egne AktivA-terapeuter som gir informasjon om sykdommen og veileder i forhold til riktig trening. I tillegg kan kostholdsråd være relevant. På klinikken har vi også tilbud om injeksjonsbehandling.

Les mer om artrose

De vanligste diagnosene i legg er beinhinnebetennelse, akillestendinopati og rastløse ben. I fot finner vi plantar fascitt, hallux valgus og artrose i fotens små ledd. Vi skiller mellom akutte plager og overbelastning. Behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om fot- og leggsmerter.

Det er flere typer hodepine: Spenningshodepine, nakkehodepine, kjeve hodepine og migrene. Det er viktig å finne årsaken til hodepinen. Kiropraktor kan henviser også ev videre til bildediagnostikk eller spesialister. Ved hjernerystelse gjøres undersøkelsen hos svimmelhetsspesialist. Behandling gjøres hos den undersøkende terapeut. Ved stresshodepine suppleres ofte behandlingen med samtale hos psykolog.

Les mer om hodepine

De vanligste skadene og plagene vi ser fra hofteregionen er muskelsmerter, hofteartrose og hofteleddsartritt, slimposebetennelse, muskelstrekker, senebetennelser i hofte, lår, mage eller lysk. Bekkenplager er spesielt forbundet med graviditet.
Undersøkelse og behandling av hofteplager gjøres hos naprapat, osteopat, kiropraktor eller fysioterapeut. Det benyttes gjerne ultralyd i diagnostiseringen.

Les mer om hofte- og bekkenplager.

Akutte skader, belastningskader eller mal-alignment skader. Eksempler på belastningskader: Jumpers knee, runners knee, gåsefot syndrom”, PFPS, condromalasia patella, Osgood-Schlatters, bakers cyste, brusk skader, artrose, artritt, og bursitt. Behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om kneplager

Nakken spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet vårt, og et intrikat samspill mellom ledd, muskulatur, leddbånd og nervesystem er nødvendig for å bevare god funksjon og bevegelighet i nakken. Nakkesmerter kan oppstå i en eller flere av disse, men kan også henge sammen med plager i øvre del av rygg eller skuldre. Klinisk undersøkelse og behandling utføres hos kiropraktor, osteopat, naprapat eller fysioterapeut.

Les mer om nakkesmerter.

De fleste ryggplager er ufarlige. Ubehaget kan være lokalisert i korsryggen, brystryggen mellom skulderbladene, brystkassen eller ribbene. Ryggplager, spesielt Kiropraktor kan ev. henvise til nildediagnostikk. Klinikken har også tilbud om rygginjeksjoner.

Les mer om ryggsmerter.

Smerter lokalisert til selve skulderen og nærområdet rundt. Det er mange diagnoser: Frozen shoulder, artrose,  kalkbursitt, rotatorcuff relatert smerte, slimposebetennelse, AC-ledds problematikk, instabil skulder, labrum- og bicepsproblematikk og TOS.
Diagnose stilles ved klinisk undersøkelse og ev ultralyd. Behandling er opptrening, trykkbølge og injeksjon.

Les mer om skuldersmerter.

Kvinnehelseteam

Sliter du med svangerskapsrelaterte plager, overgangsalder-plager eller generelle kvinneplager? Vi har et team som har fordypet seg i kvinnehelse!

En av de store kvinneplagene er bekkenbunnsproblematikk.

En sterk og smidig bekkenbunn er viktig for kvinner i alle aldre, men spesielt viktig for kvinner som skal føde eller nettopp har vært gjennom en fødsel. Under graviditeten blir bekkenbunnen svekket av hormonelle forandringer, og vekten av fosteret øker trykket. Ufrivillig vannlating, fødselsproblemer og seksuelle utfordringer kan være konsekvens av svak bekkenbunnsmuskulatur.

Jeg møter deg der du er

Iselin Caroline er opptatt av at alle mennesker er forskjellig og at alle smerter oppleves ulikt.

Hun tok fysioterapiutdannelsen på Høyskolen i Oslo og Akershus (HIOA), og var ferdig i 2011. Hun er tidligere utdannet danser og pilatesinstruktør, og har i tillegg diplom i kostholdsveiledning og Personlig trener. De siste årene har hun fordypet seg i kvinnehelse. Dette er behandling relatert til bekkensmerter, smerter ifht graviditet både før og etter fødsel, og inkontinensproblematikk.

Iselin har jobbet som privatpraktiserende fysioterapeut siden 2014, i sin egen klinikk Ensjø Fysioterapi. Før det jobbet hun som barnefysioterapeut i forskjellige kommuner rundt om i Norge. Hun har tilegnet seg en bred kompetanse, alt fra nevrologi til rehabilitering av korsbåndskader.

I behandlingen bruker hun alt fra manuelle teknikker som mobilisering og manipulasjon til treningsveiledning, nåler og tapeteknikker.

Iselin Caroline er en aktiv sjel. Etter at hun la dansingen på hyllen i en alder av 26, har hun startet med seiling og er ivrig skigåer og topptur-entusiast, i tillegg til vanlig styrketrening og løping.

Iselin holder på med en videreutdanning innen smertebehandling. I tillegg har hun tatt disse kursene etter fysioterapiutdannelsen:
– Spesialisering med fordypingskurs i kvinnehelse, fokus på bekkenproblematikk. Hun har tatt alle tre kursene i bekkenproblematikk, inkontinensproblemer og trening for gravide.

– Diverse kurs i manuelle teknikker; NFF basisk kurs I og II, Mulligans sine kurs og OMI.

– Dry Needeling og medisinsk nålebehandling

– Tapeteknikker