Malene Sørlie
Klinisk ernæringsfysiolog

Malene Sørlie

Et godt sammensatt kosthold vil kunne bidra til alt fra økt livskvalitet til bedre prestasjoner på idrettsbanen. Ønsker du kostholdsveiledning for å bli kvitt nåværende plager og symptomer? Eller ønsker du å spise sunnere for å forebygge fremtidig sykdom? Jeg er her for å hjelpe deg!

Malene Sørlie er autorisert klinisk ernæringsfysiolog, og har en mastergrad i klinisk ernæring fra det medisinske fakultetet ved Universitetet i Oslo. Hun har bred faglig kompetanse innen ernæring, og er spesialisert til å både forebygge og behandle ernæringsrelaterte sykdommer og problemstillinger, eksempelvis fordøyelsesplager som IBS, revmatiske lidelser og livsstilssykdommer.

I sin masteroppgave undersøkte Malene sammenhengen mellom kosthold og risiko for utvikling av ulike former for brystkreft, samt betydningen av kosthold og fysisk aktivitet på metabolsk profil, tilbakefall og overlevelse ved brystkreft. Malene har også erfaring med livsstilsendring og vektreduksjon fra Oslo universitetssykehus, hvor hun ledet gruppebaserte behandlingskurs for pasienter med overvekt og fedme.

Malene brenner for å formidle kunnskap om sunne matvaner og livsstil. Hun ønsker å hjelpe mennesker med å optimalisere sitt kosthold for en sunn og sterk kropp som tåler de utfordringene hverdagslivet har å by på, uansett utgangspunkt.

Min kompetanse

September 2020 – d.d.: Ernæringsfysiolog, Apexklinikken

2018 – 2019: Gruppeleder, Vektreduksjonskurs ved Seksjon for preventiv kardiologi, Oslo universitetssykehus

2017 – d.d.: Pleieassistent, Hjemmetjenesten Bydel Nordre Aker, Oslo kommune