Margareta Sørensen
Master i klinisk ernæringsfysiologi

Margareta Sørensen

Sliter du med fordøyelsesplager, ønsker vektendring, bedre prestasjon eller vil ha tips til hvordan du kan ta sunnere valg for bedre helse? Jeg kan hjelpe deg!

Bestill time hos meg uten henvisning

Behandling tilpasses dine behov, mål og forutsetninger

De vanligste plagene jeg jobber med

Margareta har masterutdanning i klinisk ernæring ved Leeds Beckett University. Etter fem års utdanning har hun opparbeidet seg bred faglig kompetanse innenfor ernæring både teoretisk og praktisk.

Fra York sykehus har hun erfaring fra ukentlige poliklinikker med tett oppfølging av både inneliggende og hjemmeboende pasienter.

Hun praktiserte ernæringsrådgivning ved blant annet vektendringer og spesialiserte kosthold for en rekke tilstander. Dette gjaldt tilstander som kreft, lungesykdommer, irritabel tarm (fodmap), cøliaki, hjerte- og karsykdommer, diabetes, Polycystisk ovariesyndrom – PCOS og nyresykdommer.

Videre har hun erfaring fra målrettet arbeid i studentklinikk og kommunehelsetjenesten i Oslo med spesielt fokus på problematikk ved under- og overernæring.

Vi har egne AktivA-terapeuter som gir informasjon om sykdommen og veileder i forhold til riktig trening. Ernæringsrådgiver kan bistå i forhold til ev. vektreduksjon, og kostholdsråd i forhold til revmatisk sykdom. Injeksjoner kan være hensiktsmessig. Diagnose kan stilles med Ultralyd.

Les mer om artrose

På overflaten handler spiseforstyrrelser om mat, kropp og vekt. Men spiseforstyrrelsen kan være en måte å prøve å håndtere vanskelige følelser på. Vi snakker om spiseforstyrrelser når tanker, følelser og atferd knyttet til mat, kropp og vekt overskygger det meste i hverdagen og reduserer livskvaliteten. Behandling hos psykolog og ernæringsrådgiver

Les mer om spiseforstyrrelser.

Søvnproblemer er en vanlig konsekvens av kronisk stress. Kronisk stress gir en ubalanse i hormon- og nervesystemet og fører til dårlig livskvalitet og helseproblemer. Veldig ofte kan bevisstgjøring, enkle tips og verktøy (stresshåndtering/mindfulness trening) være til stor hjelp, gjerne sammen med samtale/psykoterapi.

Les mer om stress og søvnproblemer.

Utbrenthet kjennetegnes ved en følelse av tomhet, kraftløshet og trøtthet som varer over tid. De enkleste hverdagsgjøremålene blir tunge, og sosiale aktiviteter et ork.  Årsaken er ofte sammensatt så det anbefales en kombinasjon av psykolog, helsecoach og fysioterapeut/andre terapeuter.

Les mer om utbrenthet eller møtt veggen.

Det er flere typer hodepine: Spenningshodepine, nakkehodepine, kjeve hodepine og migrene. Det er viktig å finne årsaken til hodepinen. Undersøkelse og kartlegging blir gjennomført hos kiropraktor eller manuellterapeut. De henviser også ev videre til bildediagnostikk eller spesialister. Ved hjernerystelse gjøres undersøkelsen hos svimmelhetsspesialist. Behandling gjøres hos den undersøkende terapeut. Ved stresshodepine suppleres ofte behandlingen med stresshåndtering hos helsecoach og samtale hos psykolog.

Les mer om hodepine

Når de små marginene teller

Prestasjonsernæring

I idrettssammenheng er det stort fokus på prestasjon. Kroppen presses til de ytterste grenser og det er ofte små marginer som skiller idrettsutøvere fra hverandre. I denne sammenhengen blir alle detaljer viktige for å nå potensialet for teknikk og fysisk form.

Omlegging av kostholdet for at det skal passe inn i en treningshverdag og konkurransesammenheng. I idrettssammenheng er det ofte et overordnet fokus på totalt inntak av energi og makronæringsstoffer.

Samtidig tilrettelegges frekvensen og timingen av måltidene. Målet med prestasjonsernæring er å dekke ernæringsmessige behov for å yte maksimalt og å forbedre treningseffekten. Eventuelt kan fokuset være å tilpasse kroppssammensetningen samtidig som det opprettholdes god helse på sikt.

Jeg er en faglig oppdatert ernæringsrådgiver

Margareta er opptatt av å sette personlig tilpassede, oppnåelige mål med høyt fokus på motivasjon og mestring underveis.

Hun er en imøtekommende rådgiver som syns at det er viktig å ivareta gode relasjoner til mat, kropp og helse. Som ernæringsrådgiver kan hun hjelpe deg med målrettede livsstilsendringer med fokus på kosthold.

Med grundig kartlegging av kostholdet beregner hun ditt næringsinntak og energibehov slik at du får veiledning og oppfølging til å gjøre de nødvendige justeringene.

Hennes interesser og behandlingsområder inkluderer blant annet kartlegging av matinntak og symptomer ved IBS, strukturering av kostholdet for å oppnå vektendring samt tilpasning ved prestasjon- og idrettsernæring for mosjonister og idrettsutøvere.

Margareta valgte å ta en helsefaglig utdannelse fordi hun lenge har vært begeistret for helse og kosthold, samtidig som hun hadde et ønske om å jobbe med mennesker.

Som ernæringsrådgiver er hun opptatt av å holde seg faglig oppdatert på forskningen rundt helse og ernæring. Når hun ikke er på klinikken hos oss  studerer hun derfor tverrfaglig helseforskning ved Universitetet i Oslo.

rabatt

På PT-pakker i februar og mars for nye kunder