Kvinnehelse

Sliter du med svangerskapsrelaterte plager, overgangsalder-plager eller generelle kvinneplager? Vi har et team som har fordypet seg i kvinnehelse!

Det er en del helseproblemer som bare (eller i stor grad) rammer kvinner. Vår erfaring er at kvinner gjerne vil gå til kvinner for å få hjelp med kvinneplager. Vårt kvinnehelse-team består av fysioterapeut Iselin Caroline Kirkaune og kiropraktor Cathrine Natland.

Ring eller bestill time hos oss uten henvisning

Generelle kvinneplager

Vulvodyni - smerter i underlivet

1 av 5 kvinner i Norge sliter med smerter i underlivet. 15% av alle kvinner i Norge opplever smerter ved samleie. Vulvodyni er en samlebetegnelse på smerter i underlivet hos kvinner. Vaginsime betyr at bekkenbunnsmuskulaturen er stram og øm. Dette vil føre til dårlig sirkulasjon og drenasje til nervene i bekkenbunnen som igjen kan gi svie og smerter i vulva. Vestibulitt er langvarige smerter i området rundt skjedeåpningen. Smertene utløses ved berøring- ved samleie eller ved tampongbruk.

Graviditet

Graviditet og stress

Hvis du har problemer med å bli gravid kan årsakene være mange. Kronisk stress kan påvirke graviditeten. For at en eggløsning skal skje og at det befruktede egget skal utvikle seg er det spesielt avhengig av østrogen og progesteron. Begge disse hormonene påvirkes av stress. Hvis det blir en ubalanse mellom østrogen og progesteron, en østrogendominans, kan det føre til at det befruktede ikke utvikler seg og en abort inntreffer.

Rygg- og bekkenplager

Om lag 20 % av gravide opplever smerter i bekkenet og 7 % etter fødsel. Smerter i rygg og bekken er den vanligste årsaken til sykemelding hos gravide, og det er kanskje ikke så rart da det skjer store endringer med kroppen under graviditeten. Vekten øker, tyngdepunktet forskyves på grunn av den voksende magen, svaien i ryggen øker, krummingen i brystryggen blir større, og magemusklene øker i lengde.

Hormonelle og mekaniske faktorer er grunnen til bekkensmerter hos gravide. Alle kvinner skal og vil oppleve kroppens klargjøring (bekkenløsning) de siste ukene frem mot fødsel hvor hormoner forårsaker økt fleksibilitet av leddbånd, men det er ikke alle som opplever smerter og gangvansker med dette.

Det er derimot langt vanligere å oppleve smerter i korsrygg og bekken lokalisert til de bakre bekkenleddene når man er gravid. Det typiske er at smerten gjerne sitter mer på den ene side med påfølgende smerter i setet, hofte, ytterside og bakside lår som en følge av utstrålende smerter fra bekkenledd eller muskulatur. I disse situasjonene er også ofte gange fremprovoserende, man våkner ofte og må ”snu seg”, noe som igjen er smertefullt.

Både Iselin og Cathrine kan hjelpe deg med rygg-og bekkenplager

Bekkenbunnsproblematikk

Bekkenbunnen består av tre lag muskler som ligger innvendig i bekkenet og er med på å danne gulvet i kroppen. Denne bunnen sørger for at bekkenorganene (urinblære, livmor, tarm eller endetarm) er i riktig posisjon, samt hindrer lekkasje av urin, avføring og luft.

En sterk og smidig bekkenbunn er viktig for kvinner i alle aldre, men spesielt viktig for kvinner som skal føde eller nettopp har vært gjennom en fødsel. Under graviditeten blir bekkenbunnen svekket av hormonelle forandringer, og vekten av fosteret øker trykket. Det er derfor veldig viktig å trene bekkenbunnsmusklene under graviditet og etter fødsel.

Mange kvinner opplever problemer knyttet til ufrivillig vannlating under og etter fødsel, dette er en av vanligste konsekvensene av å ha en svak bekkenbunnsmuskulatur. En sterk bekkenbunn kan også bidra til at livmoren ikke blir nedsunket.

Bekkenbunnen har også en viktig oppgave under selve fødselen. En sterk bekkenbunn hjelper barnets hodet med å rotere og skape en refleks-sammentrekning i livmoren. Den reduserer også sjansene for vaginale rifter.

En annen viktig grunn til å trene bekkenbunnen er at det forbedrer kvaliteten på samleie.

Dersom du har symptomer på urinlekkasje, ufrivillig lekkasje av luft/avføring, prolaps av bekkenorganer, smerter, eller hvis du er usikker på om du trener riktig/om du har kontakt med bekkenbunnsmusklene, kan Iselin hjelpe deg.

Diastase - separasjon av magemusklene

En rectus diastase er en helt naturlig separasjon av de rette magemusklene. Området mellom de rette magemusklene øker og bindevevet fortynnes, strekkes og dras fra hverandre. Dette er noe skjer under en graviditet og ved stor overvekt. Kiropraktoren i kvinnehelseteamet kan undersøke diastase med ultralyd.

Diastase kan gi plager som: Vondt i rygg og bekken, “hull i magen”, lekkasje av urin og luft, mage og tarm problematikk og problemer med å stabilisere core-muskelaturen.

Ved å trene de dype magemusklene før, under og etter graviditeten minsker risikoen for diastase. Fysioterapeuten kan hjelpe deg med øvelser for dette.

Keisersnittarr

Arrvev i mage og bekken regionen etter keisersnitt kan forårsake spenninger mellom organene, reduserer fri bevegelse og kan forårsake smerte.

Dannelse av arrvev starter allerede noen dager etter operasjonen, men symptomene kan komme måneder eller år senere. De vanligste symptomene er smerte, tretthetsfølelse og redusert muskelstyrke og mobilitet.

Fordi arrvevet krymper under helbredelsen, kompliserer det bevegelsen og blod og nerveforsyning av organene. «Reparasjonscellene» som utgjør arrvevet, skiller ikke mellom de forskjellige organene, så det er ikke unormalt at organene «kleber» seg sammen. Derfor kan du lett oppleve symptomer og smerter langt fra operasjonsstedet.

Fødselsangst- og depresjon

Hvis du har angst og depresjon i forbindelse med graviditet og fødsel ta kontakt med fastlege eller helsestasjon som kan vurdere om du trenger henvisning til DPS – voksenpsykiatrisk poliklinikk – eller henvisning til BUP som har spe- og småbarmsteam som også gir tilbud til gravide.

Moden kvinne

Plager i overgangsalderen

Overgangsalder (menopausen) er en naturlig prosess som alle kvinner gjennomgår. Overgangsalder åpner for mange opp en ny fase med nye muligheter, men bl.a. på grunn av lavere østrogenmengde i kroppen kan mange få plager. De vanligste plagene er unormal svetting, hetetokter, blødningsforstyrrelser, hjerteklapp, søvnforstyrrelser, urinveisplager og sexplager. Tre av fire kvinner får en eller annen form for besvær knyttet til overgangsalderen, og en av fire kvinner er sterkt plager.