Kvinnehelse

Sliter du med svangerskapsrelaterte plager, overgangsalder-plager eller generelle kvinneplager? Vår osteopat, kiropraktor, helsecoach og psykolog kan hjelpe deg!

Det er en del helseproblemer som bare (eller i stor grad) rammer kvinner. Vår erfaring er at kvinner gjerne vil gå til kvinner for å få hjelp med kvinneplager. Vårt kvinnehelse-team består av kvinnelige behandlere i forskjellig faser av livet: osteopat Sara Bianca Gilje, kiropraktor Cathrine Natlandpsykolog Sissel Øverbø og helsecoach Kari Dahl Gulikstad

Ring eller bestill time hos oss uten henvisning

Generelle kvinneplager

Vulvodyni - smerter i underlivet

1 av 5 kvinner i Norge sliter med smerter i underlivet. 15% av alle kvinner i Norge opplever smerter ved samleie. Vulvodyni er en samlebetegnelse på smerter i underlivet hos kvinner. Vaginsime betyr at bekkenbunnsmuskulaturen er stram og øm. Dette vil føre til dårlig sirkulasjon og drenasje til nervene i bekkenbunnen som igjen kan gi svie og smerter i vulva. Vestibulitt er langvarige smerter i området rundt skjedeåpningen. Smertene utløses ved berøring- ved samleie eller ved tampongbruk. Hvis du har vært hos gynokolog eller fastlege og fått bekreftet at du har vaginisme eller vestibulitt kan vår osteopat hjelpe deg.

UVI - urinveisinfeksjon

Urinveisinfeksjon er en samlebetegnelse for infeksjoner i urinveiene. Det skyldes som regel bakterier som har kommet inn i urinrøret.Når urinveisinfeksjonen kommer i urinrøret eller i urinblæren omtales det som blærekatarr eller urinveisinfeksjon.Enkelte ganger kommer bakteriene lenger opp og helt til nyrene og nyrebekkenet. Da oppstår det en infeksjon som kalles nyrebekkenbetennelse.

Urinveisinfeksjon er svært vanlig og utgjør omtrent 3,5 % av alle henvendelsene i allmennpraksis. Nærmere 50 % prosent av alle kvinner vil få minst én urinveisinfeksjon i løpet av livet. I aldersgruppen 20-60 år er hyppigheten av urinveisinfeksjon 100 ganger høyere blant kvinner sammenliknet med menn. 10% av kvinner over 65 år har urinveisinfeksjon og hele 30% av kvinner over 85 år. 20 % av alle kvinner som rammes av urinveisinfeksjon, får tilbakefall (residiverende) urinveisinfeksjon flere ganger i året.

Kvinner i postmenopausal alder får lett urinveisinfeksjon fordi østrogenet minsker, mengden av laktobasiller i vagina avtar, pH-verdien svekkes og slimhinnen blir mindre. Kvinner over 65 år har 20 ganger høyere risiko for å få urinveisinfeksjon.

Osteopat kan hjelpe i forhold til urinveisinfeksjon

IBS

IBS – irritabel tarm – er en vanlig fordøyelsesplage, og forekommer hos om lag 10% av befolkningen. Det er en tilstand det er vanskelig å diagnostisere og spesifisere etiologien til og kan gi symptomer hos pasienter selv om prøver og tester ikke viser tegn til sykdom. Faktorer som spiller inn er arvelighet, kosthold, tykktarmsbakterier, lavgradig inflammasjon og unormale hormonproduserende celler i mage og tarm. Stress kan påvirke syndromet. IBS er vanligere hos kvinner enn hos menn.

IBS kan behandles i et helhetsperspektiv av osteopat. Osteopaten vil
 jobbe med bindevev og bløtdelsteknikker i det abdominale området, samt nervesystemet og spenninger i muskulatur.

Graviditet

Fødselsangst- og depresjon

Hvis du har angst og depresjon i forbindelse med graviditet og fødsel ta kontakt med fastlege eller helsestasjon som kan vurdere om du trenger henvisning til DPS – voksenpsykiatrisk poliklinikk – eller henvisning til BUP som har spe- og småbarmsteam som også gir tilbud til gravide.

Rygg- og bekkenplager

Om lag 20 % av gravide opplever smerter i bekkenet og 7 % etter fødsel. Smerter i rygg og bekken er den vanligste årsaken til sykemelding hos gravide, og det er kanskje ikke så rart da det skjer store endringer med kroppen under graviditeten. Vekten øker, tyngdepunktet forskyves på grunn av den voksende magen, svaien i ryggen øker, krummingen i brystryggen blir større, og magemusklene øker i lengde.

Hormonelle og mekaniske faktorer er grunnen til bekkensmerter hos gravide. Alle kvinner skal og vil oppleve kroppens klargjøring (bekkenløsning) de siste ukene frem mot fødsel hvor hormoner forårsaker økt fleksibilitet av leddbånd, men det er ikke alle som opplever smerter og gangvansker med dette.

Det er derimot langt vanligere å oppleve smerter i korsrygg og bekken lokalisert til de bakre bekkenleddene når man er gravid. Det typiske er at smerten gjerne sitter mer på den ene side med påfølgende smerter i setet, hofte, ytterside og bakside lår som en følge av utstrålende smerter fra bekkenledd eller muskulatur. I disse situasjonene er også ofte gange fremprovoserende, man våkner ofte og må ”snu seg”, noe som igjen er smertefullt.

Kiropraktoren kan hjelpe deg med rygg-og bekkenplager

Halsbrann

Halsbrann oppleves gjerne som en sviende smerte bak brystbenet. Ved sure oppstøt kjennes det ut som om surt mageinnhold kommer opp i svelget/munnen. I utgangspunktet er ikke halsbrann og sure oppstøt farlig, bare ubehagelig. Halsbrann er en av de vanligste plagene gravide kvinner opplever. Årsaken til halsbrannen er at lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret blir slappere under påvirkning av svangerskapshormoner. Dermed lekker syre fra magesekken opp i spiserøret og irriterer slimhinnene.

Halsbrannen påvirkes også av det økte trykket i bukhulen når livmoren vokser seg stor utover i svangerskapet og kan derfor forverres når den gravide ligger.

Fordi hormonene som forårsaker halsbrannen er helt nødvendige for et friskt svangerskap, er det lite du kan gjøre med selve årsaken til halsbrannen. Hvis du har store plager kan osteopat hjelpe deg.

Diastase - separasjon av magemusklene

En rectus diastase er en helt naturlig separasjon av de rette magemusklene. Området mellom de rette magemusklene øker og bindevevet fortynnes, strekkes og dras fra hverandre. Dette er noe skjer under en graviditet og ved stor overvekt. Både osteopaten og kiropraktoren i kvinnehelseteamet kan undersøke diastase med ultralyd.

Diastase kan gi plager som: Vondt i rygg og bekken, “hull i magen”, lekkasje av urin og luft, mage og tarm problematikk og problemer med å stabilisere core-muskelaturen.

Ved å trene de dype magemusklene før, under og etter graviditeten minsker risikoen for diastase. Osteopaten kan hjelpe deg med øvelser for dette.

Keisersnittarr

Arrvev i mage og bekken regionen etter keisersnitt kan forårsake spenninger mellom organene, reduserer fri bevegelse og kan forårsake smerte.

Dannelse av arrvev starter allerede noen dager etter operasjonen, men symptomene kan komme måneder eller år senere. De vanligste symptomene er smerte, tretthetsfølelse og redusert muskelstyrke og mobilitet.

Fordi arrvevet krymper under helbredelsen, kompliserer det bevegelsen og blod og nerveforsyning av organene. «Reparasjonscellene» som utgjør arrvevet, skiller ikke mellom de forskjellige organene, så det er ikke unormalt at organene «kleber» seg sammen. Derfor kan du lett oppleve symptomer og smerter langt fra operasjonsstedet.

Osteopaten bruker manuell behandling hvor arrvevet blir strukket og «ødelagt» for dermed å gjenopprette mobilitet og fjerne smerte.

Moden kvinne

Plager i overgangsalderen

Overgangsalder (klimateriet) er en naturlig prosess som alle kvinner gjennomgår. Overgangsalder åpner for mange opp en ny fase med nye muligheter, men bl.a. på grunn av lavere østrogenmengde i kroppen kan mange få plager. De vanligste plagene er unormal svetting, hetetokter, blødningsforstyrrelser, hjerteklapp, søvnforstyrrelser, urinveisplager og sexplager. Tre av fire kvinner får en eller annen form for besvær knyttet til overgangsalderen, og en av fire kvinner er sterkt plager. Vår helsecoach er opptatt av at modne kvinner skal ha et godt liv med mange muligheter og færrest mulig plager, og tilbyr samtaler og mindfulness øvelser.

Stress

I overgangsalderen er kroppen ekstra sårbar for stresshormoner. Vår helsecoach jobber med stresshåndtering – samtale, avspennende massasje og mindfulness øvelser. Osteopatisk behandling bidrar til å forbedre funksjonen i muskelskjelett, sirkulatoriske, nerve og hormonelle systemer samt frigjøring av følelsesmessig stress.

Psykiske symptomer

Det er en del psykiske symptomer som kan oppstå i overgangsalderen. Nedstemthet, ustabilt stemningsleie, irritabilitet, nedsatt konsentrasjonsevne og søvnløshet er ikke uvanlig. Psykologen kan hjelpe deg med plager og tanker rundt denne nye livsfasen.