Et tverrfaglig team tilbyr behandling og hjelp for en rekke plager og problemer

Plager og vondter, stress, bekymringer eller psykiske problemer. Apexklinikken har profesjonelle behandlere og spesialister som ser på hele deg, og sørger for at du får tilgang til et stort og tverrfaglig miljø.

Apexklinikken | Plager

Et tverrfaglig helsesenter

La oss hjelpe

Vi har egne AktivA-terapeuter som gir informasjon om sykdommen og veileder i forhold til riktig trening. Ernæringsrådgiver kan bistå i forhold til ev. vektreduksjon, og kostholdsråd i forhold til revmatisk sykdom. Injeksjoner kan være hensiktsmessig. Diagnose kan stilles med Ultralyd.

Les mer om artrose

De vanligste diagnosene i legg er beinhinnebetennelse, akillestendinopati og rastløse ben. I fot finner vi plantar fascitt, hallux valgus og artrose i fotens små ledd. Vi skiller mellom akutte plager og overbelastning. Diagnose stilles med Ultralyd, og behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om fot- og leggsmerter.

Akutte skader, belastningskader eller mal-alignment skader. Eksempler på belastningskader: Jumpers knee, runners knee, gåsefot syndrom”, PFPS, condromalasia patella, Osgood-Schlatters, bakers cyste, brusk skader, artrose, artritt, og bursitt. Diagnose stilles med Ultralyd, og behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om kneplager

De vanligste skadene og plagene vi ser fra hofteregionen er muskelsmerter, hofteartrose og hofteleddsartritt, slimposebetennelse, muskelstrekker, senebetennelser i hofte, lår, mage eller lysk. Bekkenplager er spesielt forbundet med graviditet. Undersøkelse og behandling for bekkenplager gis av kiropraktor.
Undersøkelse og behandling av hofteplager gjøres hos naprapat, manuellterapeut, osteopat, kiropraktor eller fysioterapeut. Det benyttes gjerne ultralyd i diagnostiseringen.

Les mer om hofte- og bekkenplager.

De fleste ryggplager er ufarlige. Ubehaget kan være lokalisert i korsryggen, brystryggen mellom skulderbladene, brystkassen eller ribbene. Ryggplager, spesielt akutte plager, kan behandles hos kiropraktor eller manuell terapeut som kan henvise til MR, ev. naprapat eller osteopat. Vi setter også ev rygginjeksjoner.

Les mer om vondt i ryggen.

På overflaten handler spiseforstyrrelser om mat, kropp og vekt. Men spiseforstyrrelsen kan være en måte å prøve å håndtere vanskelige følelser på. Vi snakker om spiseforstyrrelser når tanker, følelser og atferd knyttet til mat, kropp og vekt overskygger det meste i hverdagen og reduserer livskvaliteten. Behandling hos psykolog og ernæringsrådgiver

Les mer om spiseforstyrrelser.

Traumereaksjoner er reaksjoner en fortsetter å ha i tiden etter en hendelse med stor personlig påvirkning. Reaksjonene kan merkes i endrede følelser, tanker, atferd, fornemmelser eller reaksjoner i kroppen. Behandling hos psykolog.

Les mer om traumer.

Søvnproblemer er en vanlig konsekvens av kronisk stress. Kronisk stress gir en ubalanse i hormon- og nervesystemet og fører til dårlig livskvalitet og helseproblemer. Veldig ofte kan bevisstgjøring, enkle tips og verktøy (stresshåndtering/mindfulness trening) være til stor hjelp, gjerne sammen med samtale/psykoterapi.

Les mer om stress og søvnproblemer.

Utbrenthet kjennetegnes ved en følelse av tomhet, kraftløshet og trøtthet som varer over tid. De enkleste hverdagsgjøremålene blir tunge, og sosiale aktiviteter et ork.  Årsaken er ofte sammensatt så det anbefales en kombinasjon av psykolog, helsecoach og fysioterapeut/andre terapeuter.

Les mer om utbrenthet eller møtt veggen.

Angst er en reaksjon på en situasjon som vi tolker som farlig eller truende, men som ikke nødvendigvis er det. Depresjon er en psykisk lidelse preget av senket stemningsleie med en viss varighet.
Samtaleterapi, gjerne sammen med mestringsstrategier (angst) har vist seg å ha god effekt ved mild til moderat tilfelle.

Les mer om angst og depresjon.

Alle traumatiske hånd- og fingerskader vurderes på legevakt for å utelukke brudd, totale senerupturer og feilstillinger i ledd. Akutte skader som innebærer mindre traumer kan være rene forstuvninger av fingre og skader på fingrenes leddkapsler, leddbånd og ligamenter.​ Disse kan diagnostiseres og behandles her.

Les mer om hånd- og fingerskader.

De aller fleste alburelaterte plager er knyttet opp mot overbelastning av muskel-/seneapparatet.
Diagnose settes ved kliniske undersøkelser supplert med ultralyd. Behandling for symptomreduksjon er øvelser, trykkbølge eller injeksjon. Det er deretter viktig med opptreningsprogram for å få tilbake tidligere styrke og funksjon.

Les mer om albuplager.

Smerter lokalisert til selve skulderen og nærområdet rundt. Det er mange diagnoser: Frozen shoulder, artrose,  kalkbursitt, rotatorcuff relatert smerte, slimposebetennelse, AC-ledds problematikk, instabil skulder, labrum- og bicepsproblematikk og TOS.
Diagnose stilles ved klinisk undersøkelse og ultralyd. Behandling er opptrening, trykkbølge og injeksjon.

Les mer om vondt i skulder.

Nakken spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet vårt, og et intrikat samspill mellom ledd, muskulatur, leddbånd og nervesystem er nødvendig for å bevare god funksjon og bevegelighet i nakken. Nakkesmerter kan oppstå i en eller flere av disse, men kan også henge sammen med plager i øvre del av rygg eller skuldre. Klinisk undersøkelse og behandling utføres hos kiropraktor, manuellterapeut, osteopat, naprapat eller fysioterapeut.

Les mer om nakkesmerter.

Det er flere typer hodepine: Spenningshodepine, nakkehodepine, kjeve hodepine og migrene. Det er viktig å finne årsaken til hodepinen. Undersøkelse og kartlegging blir gjennomført hos kiropraktor eller manuellterapeut. De henviser også ev videre til bildediagnostikk eller spesialister. Ved hjernerystelse gjøres undersøkelsen hos svimmelhetsspesialist. Behandling gjøres hos den undersøkende terapeut. Ved stresshodepine suppleres ofte behandlingen med stresshåndtering hos helsecoach og samtale hos psykolog.

Les mer om hodepine

Svimmelhet er en bevegelsesillusjon, som ofte gir en følelse av at rommet spinner, at man er på båt, er «ør» i hodet, eller gir en «ut av seg selv – opplevelse». Det kan også ledsages av ustøhet og kvalme.
På klinikken har vi en egen svimmelhetsspesialist som foretar en grundig undersøke. Behandling foregår hos spesialisten, ev sammen med andre terapeuter på klinikken.

Les mer om svimmelhet

Ultralyddiagnostikk av muskel og skjelett

Benytt oss for å forebygge, trene og behandle når du har

artrose

Apexklinikken er AktivA-klinikk og har terapeuter som er utdannet og trent i å forebygge og trene Artrose. Vi har også et  spesialistteam som jobber med injeksjoner og som har god erfaring med hyaluronsyre for Artrose hvis det viser seg at ikke trening ikke gir ønsket resultat.

Acnes | Diagnoser og behandling
Kroniske magesmerter kan være Acnes
Frozen shoulder | Diagnose og behandling
Frozen shoulder - søk hjelp tidlig!
hodepine | diagnose og behandling
Hodepine er et symtom!
Bekkenbunnstrening | Diagnoser og behandling
Viktig med bekkenbunns-trening!
Apexklinikken | Norges største ultralydteam i privat praksis

Spesialister på ultralyddiagnostikk

ultralyd

Vi har Norges største ultralydteam i privat praksis!
Med ultralyd som et supplement til klinisk undersøkelse, får terapeuten øyeblikkelig oversikt over skader i muskler, sener og ledd.

Basert på eventuelle funn kan behandleren bekrefte eller avkrefte mistanke til diagnose, og på denne måten igangsette riktig behandling raskere.

Ultralyd blir også alltid brukt ved injeksjoner på vår klinikk

rabatt

På PT-pakker i februar og mars for nye kunder