Stress og søvnproblemer

Stress og søvnproblemer

Stress og søvnproblemer er noe mange sliter med. Stress er en reaksjon i kroppen som frigjør bl.a. hormonene adrenalin og kortisol og som påvirker det sympatiske nervesystemet. Kronisk stress gir en ubalanse i hormon- og nervesystemet og fører til dårlig livskvalitet og helseproblemer.

Søvnproblemer

Søvnproblemer er en vanlig konsekvens av kronisk stress. Søvnproblemer kan arte seg som problemer med innsovning, oppvåkning i løpet av natten eller uopplagthet når man våkner. Nyere forskning viser at hjernen utfører sitt mest avanserte arbeid mens vi sover og har en nøkkelrolle for nesten alt vi gjør her i livet. Dårlig søvn kan påvirke læring og hukommelse, bearbeiding av minner, EQ, dømmekraften, vekten og sykdommer som Alzheimer.

Årsaker

Årsakene til kronisk stress kan være komplekse. Hvorfor tåler noen dårligere stressede situasjoner? Hvorfor tar noen bedre vare på seg selv? Både arvelige faktorer, og oppvekstvilkår som former uhensiktsmessige handlingsmønstre kan spille en rolle. Traumer og livskriser kan også spille inn.

Ofte er årsaken uvitenhet om hvordan kroppen fungerer i forhold til stress. Det er først i den senere tid det har blitt satt fokus på sammenhengen mellom stress og helseproblemer. Stressproblemer er i tillegg komplekse, det er ofte ikke så lett å merke faresignalene fordi stress også gir mye energi. Det er lett å bare ”kjøre på” fordi det er gøy og givende. Tilstanden kan bli som en rus, og jo mer aktive vi er, jo vanskeligere er det å kjenne etter hva kroppen egentlig trenger.

Symptomer

Symptomer på kronisk stress kan for eksempel være: diffuse smerter, hodepine, nakkesmerter, skjelvinger, uro i kroppen, hyperaktivitet, dårlig konsentrasjon, lite tilstedeværelse, tankespinn, ”kort lunte”, dårlig dømmekraft, lite empati, angst, depresjon, lite glede. Veldig ofte er søvnproblemer en konsekvens av kronisk stress.

Behandling

Kronisk stress og søvnproblemer kan behandles på flere måter. Veldig ofte kan bevisstgjøring, enkle tips og verktøy (stresshåndtering/mindfulness trening) være til stor hjelp, gjerne sammen med samtale/psykoterapi.
Mindfulness er oppmerksomhetstrening, med øvelser som trener kroppen på å ha kontakt med pusten slik at kroppen klarer å være mer tilstede. Sentralt i mindfulness er nøytral oppmerksomhet, det å forholde seg til tanker, følelser og fysiske fornemmelser med et ”være-orientert” sinn (og ikke handlingsorientert sinn). Ved å ha kontakt med pusten påvirkes det parasympatiske nervesystemet, og det blir frigitt ro- og lykkehormoner som oksytocin, seratonin og melatonin (sistnevnte trenger vi for å få sove). Når det gjelder søvnproblemer har det vist seg at mindfulnesstrening er virkningsfullt, sammen med trening, riktig ernæring og leggerutiner.

Prognose

Det er vanskelig å si noe eksakt om hvor raskt det tar å bli kvitt disse plagene, det kommer an på hvor lenge plagene har vedvart og hvor åpen klienten er for behandling. Erfaringsmessig ser vi at bedring, og start på en god prosess, ofte starter allerede etter første time. Mange opplever at søvnproblemer bedres allerede etter et par ganger.

Hvem kan hjelpe deg?

Erfaringsmessig vil et samarbeid mellom helsecoach og psykolog være en god kombinasjon.