Søvntips

Stress er hovedårsaken til dårlig søvn, og dårlig søvn gir mer stress.
Apexklinikken gir deg tipsene for å snu den dårlige spiralen!

Stress. Ha et balansert aktivitetsnivå og god kontakt med pusten i løpet av dagen. Søk hjelp hvis du trenger å minske stressnivået i kroppen.

Trening. Tren regelmessig (øker opptaket av tryptofan som produserer seratonin og melatonin). Unngå hard trening 3 timer før du skal sove.

Dagslys. Sørg for å være ute i dagslys hver dag.

Mat og drikke. Spis proteinrik mat som inneholder tryptofan (fjærkre, fisk, ost, egg). Unngå sterk eller fet mat sent. Innta minst mulig sukker, kaffe og energidrikk i løpet av dagen, ikke drikk kaffe 6 timer før leggetid. Alkohol kan gjøre det enklere og sovne, men søvnen blir urolig.
Litt karbohydrater på kvelden kan være bra, for eksempel en banan eller kirsebær. Kamomillete eller grønn te (inneholder L-teanin) virker beroligende.

Avslutt dagen rolig. Legg deg tidlig, vi trenger 7-8 timers søvn. Gjør deg ferdig med dagen. Ha en stille, rolig prat om dagens gjøremål – gjerne med refleksjoner. Skriv en mind dump (liste over oppgaver som føres over til neste dag) og takknemlighetsbok. Demp belysningen, spesielt på badet. Et varmt bad er beroligende.

Skjermbruk. Unngå skjerm, TV, iPad, PC, mobil 1-1/2time før legging – det blå lyset fra skjermen aktiverer pinjalkjertelen. Må du jobbe sent, last ned programmet f.lux som omdanner det blå lyset. Sett på automatisk nattlys på mobilen (Ipad).

Soverommet. Ha soverommet kjølig (ca 18 grader), mørkt og stille. Unngå å bruke soverommet til annet enn å sove (og ha sex). Ta på egne, myke klær. Sengen må være god, og sengetøyet rent. Lavendel er beroligende, bruk det gjerne som tøymykner eller i annen duftform.

Body scanning. Ta en body scanning (eller en annen avspenningsøvelse eller meditasjon).

Hvis du våkner på natten. Ta imot det at du våkner på en åpen, ikke-dømmende måte. Ha fokus på venstre tå eller pusten, alternativt telle sauer, fokus på gangetabellen osv . Hvis mange tanker om ting som skal gjøres: Skriv det opp på et ark. Hvis dette ikke hjelper kan du lese en bok. Ikke se på mobilen! Hvis du må på toalettet, ikke skru på lyset eller se på klokka.

Stå opp på samme tid hver dag.