Stressfri jul

Desember er som et forstørrelsesglass, alt blir sterkere! Hvis vi er forelsket bobler det ekstra, hvis vi er ensomme kan vi føle oss enda mer alene. Er vi sosiale er det ikke grenser for hva som skal dyttes inn av avtaler.
Alt skal være som det alltid har vært. Og det er mange å ta hensyn til.
Vi trenger julen på mange måter når vi er i årets mørkeste tid, men hvordan kan vi møte denne tiden på en måte så vi kjenner kraft og glede? Helsecoach og mindfulness instruktør Kari Dahl Gullikstad gir deg tipsene.

Gode tradisjoner

Tradisjoner er bare gode hvis vi fremdeles har glede av dem. Desember er en tid hvor alt for mange er på autopilot, og ikke kjenner etter hva vi har LYST til. Hvordan vil du ha DIN førjulstid og jul? Kjenn etter og ta styringa! MÅ og BØR er fyord som dreper kraft og glede. Spør deg selv: Hvorfor gjør jeg dette? Er det fordi du VIL, eller er det bare fordi du alltid har gjort det?

Legg lista lavt

Desto færre ting som skal gjøres, jo lettere er det å være tilstede i det vi prioriterer. Skal du ha selskap så legg lista lavt, det betyr mye mer både for gjestene og deg selv om du er avslappet og koser deg enn hvilke servietter som er på bordet. Og de samme reglene gjelder i jula som ellers i året, sett av tid til hvile og egentid!

Gaver

Å ha mange å kjøpe gaver til og ha store ambisjoner om hvor perfekte gavene skal være, trigger stressresponsen. Kutt ned antallet og gjør det enkelt. Hva med å kjøpe bøker til alle på nettet, levert på døra? Gjøre noe sammen istedenfor å gi hverandre gaver? Eller innføre at alle tar med en gave til julaften og ha gaveleken?

Meningsfylt

Mange ungdommer går foran med et godt eksempel. Sjelden har jeg hørt så mange som sier at de ikke har behov for noe (og de samtidig ikke har all verden). Det er så flott å se en ønskeliste hvor det står ‘en brukt bok som har betydd mye for deg’, ‘en middag til de som trenger det’, ‘en kino sammen med deg’. Når vi gjør noe meningsfylt, trigges de gode hormonene våre.

Prioriter å være sammen

De fleste ‘ lykkeundersøkelsene’ er enig i en ting: gode relasjoner gjør oss godt. Prioriter å være sammen! Det er ikke hva vi gjør, men HVORDAN vi gjør det som gjør en forskjell. Det er så lett å bli bitt av ‘krysse av’-syken, spesielt i forhold til barna. Barn forholder seg ikke til tid, de har godt av å få surre litt rundt og få kjent på hva de har behov og lyst til, også i desember. Hva med å ha en stille stund sammen hver dag, gjerne med stearinlys og litt rolig musikk eller høytopplesing? Det påvirker de gode hormonene våre på en bedre måte enn å stimulere til gavekalendere og materialisme som gjør oss urolige fordi vi stadig vil ha mer…

God stressfri jul!