Stresstips i hverdagen

Stresstips i hverdagen

Start hver dag rolig. Kjenn etter hva du har å være takknemlig for.

Vær til stede i det du gjør. Kjenn hvordan vanndråpene treffer huden når du dusjer, hvordan teen smaker osv. Sitt godt på stolen, gå rolig.

Ha god kontakt med pusten så ofte som mulig i løpet av dagen. For eksempel hver gang du setter deg på en stol, går igjennom en dør, før du prater… Når du har god kontakt med pusten er du virkelig tilstede, her og nå. God kontakt med pusten virker også som en brems på stress.

Bruk minst mulig krefter på det du skal gjøre (sjekk om du holder tannbørsten hardt, holder pusten når du lager mat eller sitter foran PCen osv).

Gjør en ting ad gangen og gjør det sakte

Prioriter alltid primærbehovene som mat, drikke og toalettbesøk.

Legg inn pauser og god tid i dagens planer. Ta jevnlig strekk-øvelser hvis du sitter mye foran PCen.

Vær bevisst bruken av tid. Unngå unødvendige møter, møter langt unna i rushen, være sammen med venner som du ikke får krefter av osv.

Si nei til det som ikke gir deg glede (eller skift perspektiv så det gir deg glede).

Sett av tid til aktiv hvile hver dag (meditasjon, god samtale, lese en god bok, yoga osv). Det å bare VÆRE er ikke luksus, men nødvendig for at vi skal holde oss friske og ha et godt liv!

På klinikken har vi tilbud om stresshåndtering.