Eivind Benjamin Bjørgo
Fysioterapeut

Eivind Benjamin Bjørgo

Som tidligere ishockeyspiller er jeg en fysioterapeut som ser på trening og aktiv rehabilitering som en sentral del i behandlingen. Har du noen plager du trenger hjelp med, behov for rehabilitering etter skade, eller hjelp til å komme i gang eller optimalisere trening, står jeg klar til å bidra med min kompetanse!

Ring eller bestill time hos meg uten henvisning

Behandling tilpasses dine behov, mål og forutsetninger

De vanligste plagene jeg jobber med

Eivind jobber med alle typer muskel- og skjelettplager, men interesserer seg spesielt for idrettsskader og idrettsmedisin. Som tidligere knepasient selv har han ekstra interesse for kneplager, og besitter personlig erfaring fra to tøffe rehabiliteringsforløp. Dette, kombinert med hans faglige kompetanse, setter han i en unik posisjon som du som pasient kan dra godt nytte av! Ved siden av den aktive rehabilitering bruker han manuelle metoder som leddmobiliseringer/manipulasjoner, trykkbølgebehandling og bløtvevsbehandling der det vurderes å kunne optimalisere behandlingsforløpet. Individualisert behandlingsforløp med veiledning, interaktiv kommunikasjon og humor ser han på som viktige virkemidler for at du som pasient tilegner deg kunnskap og lærdom om egen tilstand.

De vanligste diagnosene i legg er beinhinnebetennelse, akillestendinopati og rastløse ben. I fot finner vi plantar fascitt, hallux valgus og artrose i fotens små ledd. Vi skiller mellom akutte plager og overbelastning. Diagnose stilles med Ultralyd, og behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om fot- og leggsmerter

Akutte skader, belastningskader eller mal-alignment skader. Eksempler på belastningskader: Jumpers knee, runners knee, gåsefot syndrom”, PFPS, condromalasia patella, Osgood-Schlatters, bakers cyste, brusk skader, artrose, artritt, og bursitt. Diagnose stilles med Ultralyd, og behandlingen kan være riktig trening, trykkbølge, såler og injeksjon.

Les mer om kneplager.

De vanligste skadene og plagene vi ser fra hofteregionen er muskelsmerter, hofteartrose og hofteleddsartritt, slimposebetennelse, muskelstrekker, senebetennelser i hofte, lår, mage eller lysk. Bekkenplager er spesielt forbundet med graviditet. Undersøkelse og behandling for bekkenplager gis av kiropraktor.

Undersøkelse og behandling av hofteplager gjøres hos naprapat, manuellterapeut, osteopat, kiropraktor eller fysioterapeut. Det benyttes gjerne ultralyd i diagnostiseringen.

Les mer om hofte- og bekkenplager

De fleste ryggplager er ufarlige. Ubehaget kan være lokalisert i korsryggen, brystryggen mellom skulderbladene, brystkassen eller ribbene. Ryggplager, spesielt akutte plager, kan behandles hos kiropraktor eller manuell terapeut som kan henvise til MR, ev. naprapat, osteopat eller fysioterapeut. Vi setter også ev rygginjeksjoner.

Les mer om ryggsmerter

Alle traumatiske hånd- og fingerskader vurderes på legevakt for å utelukke brudd, totale senerupturer og feilstillinger i ledd. Akutte skader som innebærer mindre traumer kan være rene forstuvninger av fingre og skader på fingrenes leddkapsler, leddbånd og ligamenter. Disse kan diagnostiseres og behandles her

Les mer om hånd- og fingerskader.

De aller fleste alburelaterte plager er knyttet opp mot overbelastning av muskel-/seneapparatet.
Diagnose settes ved kliniske undersøkelser supplert med ultralyd. Behandling for symptomreduksjon er øvelser, trykkbølge eller injeksjon. Det er deretter viktig med opptreningsprogram for å få tilbake tidligere styrke og funksjon.

Les mer om albuplager.

Smerter lokalisert til selve skulderen og nærområdet rundt. Det er mange diagnoser: Frozen shoulder, artrose,  kalkbursitt, rotatorcuff relatert smerte, slimposebetennelse, AC-ledds problematikk, instabil skulder, labrum- og bicepsproblematikk og TOS.
Diagnose stilles ved klinisk undersøkelse og ultralyd. Behandling er opptrening, trykkbølge og injeksjon

Les mer om skuldersmerter

Nakken spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet vårt, og et intrikat samspill mellom ledd, muskulatur, leddbånd og nervesystem er nødvendig for å bevare god funksjon og bevegelighet i nakken. Nakkesmerter kan oppstå i en eller flere av disse, men kan også henge sammen med plager i øvre del av rygg eller skuldre. Klinisk undersøkelse og behandling utføres hos kiropraktor, manuellterapeut, osteopat, naprapat eller fysioterapeut.

Les mer om nakkesmerter

Trykkbølge

Trykkbølgebehandling eller sjokkbølgebehandling kan være effektiv behandling for plager i muskel- og skjellet systemet, gjerne i seneapparatet. Behandlingsmetoden forekommer i to ulike versjoner, din diagnose avgjør valget av behandlingsmetode.

Behandlingen påvirker cellemembraner i det aktuelle behandlingsområdet og det oppstår mikroskader i vevet. Dette fører til en betennelsesliknende reaksjon i vevet som behandles. Kroppen reagerer med å øke blodsirkulasjon og aktiverer en rekke stoffskifteprosesser i nedslagsfeltet for behandlingsdosen. I sin tur stimulerer og akselererer dette kroppens egne reparasjonsprosesser. Direkte og indirekte vil trykkbølgene også forsterke prosesser som bryter ned kalkpåleiringer og andre forandringer i bindevev som sener og brusk.

Eivind er utdannet i England og fikk gjennom studietiden 2 studentpriser for beste praksis og beste student. Der fikk han også erfaring fra en rekke ulike spesialistfelt innenfor fysioterapifaget, i tillegg til erfaring fra kommune- og spesialisthelsetjenesten her i Norge.

Han er del av det medisinske støtteapparatet og ansvarlig for den medisinske oppfølgingen av Lillehammer ishockeyklubb Elite sine bortekamper i Oslo og omegn, og besitter god kompetanse innen idrettsmedisin og trening.

Utenom fysioterapifaget har han også erfaring som fysisk trener for ishockeylinja ved Norges Toppidrettsgymnas Lillehammer.

Min kompetanse

Jan. 21 – dd.: Fysioterapeut, Apexklinikken

Jan. 21 – dd.: Fysioterapeut, Oppsalklinikken

Aug. 20 – dd: Fysioterapeut, Lillehammer Ishockeyklubb Elite