Narve Bjørneseth
Spesialist i svimmelhet og vestibulær rehabilitering | Fysioterapeut

Narve Bjørneseth

Sliter du med svimmelhet? Har du hatt hjernerystelse? Jeg har jobbet som svimmelhetsspesialist siden 2008 og holder foredrag og kurs om emnet, både i Norge og utlandet.

Ring eller bestill time hos meg uten henvisning

Behandling tilpasses dine behov, mål og forutsetninger

De vanligste plagene jeg jobber med

Narve Bjørneseth er en fysioterapeut med et brennende engasjement for å bringe kunnskapen om årsaker til og behandling av svimmelhet ut til fagpersonell og pasienter.

Narve har alltid hatt et ønske om å lære er om kroppen, han bestemte seg tidlig for at fysioterapi var veien og gå, og gjennom sin aktive idrettskarriere som judoutøver fikk han god innsikt i hvordan skader og lyter kunne skape problemer i en hverdag. Inspirasjonen til å forsøke å løse disse problemene, og hjelpe andre med det samme har hele tiden ligget i bunnen av hans person.

Det er flere typer hodepine: Spenningshodepine, nakkehodepine, kjeve hodepine og migrene. Det er viktig å finne årsaken til hodepinen. Undersøkelse og kartlegging blir gjennomført hos kiropraktor eller manuellterapeut. De henviser også ev videre til bildediagnostikk eller spesialister. Ved hjernerystelse gjøres undersøkelsen hos svimmelhetsspesialist. Behandling gjøres hos den undersøkende terapeut. Ved stresshodepine suppleres ofte behandlingen med stresshåndtering hos helsecoach og samtale hos psykolog.

Les mer om hodepine

Svimmelhet er en bevegelsesillusjon, som ofte gir en følelse av at rommet spinner, at man er på båt, er «ør» i hodet, eller gir en «ut av seg selv – opplevelse». Det kan også ledsages av ustøhet og kvalme.
På klinikken har vi en egen svimmelhetsspesialist som foretar en grundig undersøke. Behandling foregår hos spesialisten, ev sammen med andre terapeuter på klinikken.

Les mer om svimmelhet

spesialisten

Svimmelhet

Benign paroksymal posisjonsvertigo, også kjent som «krystallsyke», er en årsak til svimmelhet. Krystaller er noe vi har i det indre øret som gir informasjon om hvilken posisjon hodet vårt har. Iblant kan disse vandre inn i buegangene og forårsake svimmelhet. Symptomer på dette er akutt svimmelhet ved bevegelse av hodet, for eksempel når man snur seg i sengen, og som stopper relativt raskt inntil du beveger deg igjen. Det gir en følelse av at rommet eller du selv spinner rundt. «Krystallsyke» er en sykdom som kan behandles med umiddelbar effekt.

Hos meg får du en terapeut som er spesialist på din plage

I 2006 begynte han, etter 3 år som fysioterapeut, den lange reisen som til slutt førte han inn i jobben som svimmelhetsspesialist og der har han blitt siden.

Da det ikke fantes noen kurs eller utdanning innen vestibulær rehabilitering i Norge på den tiden, ble utenlandsreiser et nødvendig onde for å skape en stor nok kunnskapsbase til å hjelpe pasienter med å forstå årsakene til og behandlingen for svimmelhet.

Paralelt med dette har han aldri sluppet taket på judo og var i en lengre periode fysioterapeut for Norges Judoforbund med ansvar for landslagene.

Siden den spede begynnelsen har Narve blitt en nasjonal kapasitet innen feltet og blir hyppig brukt som foredragsholder og kursholder innen svimmelhet/vestibulær rehabilitering.

Om du har svimmelhet som symptom, uavhengig av årsak, og leter etter svar på hva dette kan skyldes er Narve et trygt alternativ å oppsøke slik at du kan komme nærmere et mål om bedre livskvalitet og kanskje til og med symptomfrihet?

Narves kjerneverdier er profesjonalitet, kompetanse, trygghet, ærlighet og empowerment og du kan være trygg på å møte en faglig oppdatert og dyktig terapeut som alltid vil ha som målsetting å best mulig hjelpe deg til å få kontroll på, og kunnskap om, din tilstand slik at du når de målene du ønsker med rehabiliteringen.

2020-Nåværende Svimmelhetsspesialist, Apexklinikken

2014-Nåværende Fagkonsulent, Vestibulær Rehabilitering, Opptreningssenteret i Finnmark, Alta

2008-Nåværende Foredrags-/Kursholderholder innen svimmelhet og vestibulær rehabilitering (Kurs/foredrag i Regi NFF, NOF, NMT, Klinikk for Alle)

2014-2018 Fysioterapeut Norges Judoforbund (Landslag Rekrutt , Junior og Senior)